גבייה

קרה לכם פעם שבלי לשים לב, יש לקוח ש׳שכח׳ לשלם?

נושא הגביה מלקוחות הוא נושא חשוב לכל עסק, אך לא כל אחד מוצא את הזמן (או הרצון) לעסוק בו.

שאלתם את עצמכם פעם למה? למה דווקא גביית התשלום היא הנושא הקשה?

יצא לכם להגיע לסופר, לבוא לקופאית, לשמוע את סכום הרכישה אבל פשוט לצאת עם המוצרים בלי לשלם? נשמע הזוי, לא?

לא אוהבים להתחנן לכסף שמגיע לכם? צודקים.

דרך נהדרת לעקוף את הכל היא לבקש את הכסף מראש, או לפחות את חלקו.

לא רוצים לבקש את הכסף מראש?

דעו לכם שניתן לפתור את הנושא הרבה פעמים ע"י קיום שיחות חולין עם הלקוחות, ולבדוק לגבי התשלום כ'דרך אגב'. לפעמים הלקוחות באמת לא זוכרים, לא קיבלו את הדרישה או חושבים שהעבירו כבר תשלום.

באשר לדרישת התשלום, אני ממליצה בחום לעבוד עם המייל, כך יש תיעוד להכל. אתם יכולים לשלוח מייל קצר עם דרישת תשלום ולבקש שהלקוח יאשר את קבלת המייל.

שלחתם מייל דרישת תשלום? ניפלא! תהליך הגבייה מתחיל מרגע זה, ממש ברגע זה יושב הלקוח שלכם באמצע ישיבה מרתקת/ שנ"צ/ טיול בשוויץ, רואה את המייל ושוכח אחרי דקה.

כאן נכנסות שיחות העבודה ושמירת הקשר הטוב עם הלקוח…

למשל, בשיחת העבודה הבאה, אבדוק איתו שקיבל את המייל והספיק לעבור עליו, בלי לומר מעבר.

מה עשיתם?

  1. ווידאתם שקיבלו את המייל (אתם יודעים, היום יש תיבות זבל, עומס ושאר פלאי תבל)
  2. הזכרתם לו לגבי התשלום
  3. שמרתם על קשר עם הלקוח
  4. פתחתם אפשרות בפני הלקוח להזכר בעוד שירות/מוצר שהוא צריך, ולהשאר בתודעה שלו

מה הלאה? תקפידו לשלוח אחרי כשבועיים תזכורת על חשבונות פתוחים, אני תמיד מעדיפה במייל… אף אחד לא אוהב להתקשר ולהתחנן מאנשים לשלם…

עבר כבר חודש ועדיין לא שילמו? במקרה הזה כבר רצוי להתקשר ולבדוק מתי יוכלו להעביר תשלום, לאלו מכם השונאים את הרעיון – תזכרו שתמיד טוב לשמור עם לקוחות על קשר, הפעם פשוט על הדרך לבדוק מתי הוא מעביר תשלום, או האם יש סיבה שטרם העביר.

לאלו מכם התקועים עם לקוחות המתעקשים לא לשלם אחלק ל-2:

  1. לקוח לשעבר שטרם שילם ועבר כבר הרבה זמן, לא לפחד לומר ללקוח 'אני לא רוצה לערב עו"ד, אך אם לא אקבל תשלום לא תהיה ברירה'.
  2. לקוח קיים שלא משלם – דבר ראשון, תבינו שהלקוח גוזל מכם משאבים שעולים לכם כסף/זמן, זה לא שאתם עובדים בחינם, אתם משלמים לו על כך שהוא מוכן להשתמש בשירות/מוצר שלכם – האם נשמע לכם לגיטימי?

עתה, אמליץ להתגבר על אי הנעימות ולקחת את הלקוח לשיחה, להסביר לו בנעם שלא תהיה המשך עבודה עד שישלם את החוב הפתוח (כמובן שיש להגיע מוכנים עם הנתונים המדוייקים).

לסיכום, גבייה לא חייבת להיות מטלה מציקה, היא יכולה פשוט להשתרבב ב'טבעיות' בשיחות יום-יומיות עם הלקוח, בלי מאמצים ובלי התבחבשות.

כמובן שתמיד חייבים להקפיד על רישום ולהמנע מטעויות, לא תרצו להגיד ללקוח ששילם 'אני רוצה את הכסף שלי, מתי כבר תשלם?!' ובתגובה לקבל 'כבר שילמתי!!!' – לא נעים…

החלטתם בכל זאת שגבייה זה לא בשבילכם? אנחנו ב Extra Mile תמיד נשמח לעזור.